BOMENKAP LANGS ‘B-WEGEN’ ?

Oude eikenbomen langs provinciale wegen omkappen ten behoeve van de verkeersveiligheid. Waar ben je als overheid mee bezig? Je hoeft niet te zijn afgestudeerd in verkeers-, milieurecht dan wel klimatologie om een dergelijk beleid als super dom te kwalificeren.

Op provinciale wegen geldt een snelheidsbeperking van maximaal 80 kilometer per uur. Waar enerzijds een toename van 80-kilometerwegen wordt gepromoot vanwege minder CO2-uitstoot, wordt met een dergelijke maatregel anderzijds op meerdere fronten de plank volledig misgeslagen.

De bomen die er nu staan vormen voor wat betreft de verkeersveiligheid een natuurlijke waarschuwing om de snelheid van verkeer te beperken. Voor wat betreft het milieu zijn de grote bomen de natuurlijke ‘stofzuiger’ voor het opnemen van CO2.

Dergelijke bomen kappen en herplanten van kleinere bomen (welke de komende jaren een fractie van CO2 opnemen in vergelijking met de oudere bomen) op meer afstand van de weg zal een dom besluit zijn. En waarom?

Uiteraard is het triest dat er op dergelijke wegen verkeersdoden vallen door excessief weggedrag, maar moet dan vrij baan worden gemaakt voor een geldverslindend beleid dat afbreuk doet aan landschap en CO2-beleid?

Op provinciaal- en gemeentelijk niveau zou meer communicatie moeten plaatsvinden. Er zijn immers simpele minder kostbare oplossingen. Kijk naar de N639 tussen Chaam en Baarle-Nassau alwaar een natuurlijke ‘vangrail’ is aangebracht. De bomen blijven, hier en daar een flitspaal en de zaak is geregeld.

Geef een reactie

Vereiste velden zijn gemarkeerd met *. Deze gegevens worden NIET gepubliceerd.