KARTELVORMING BIJ DE TELEVISIEZENDERS

De Nederlandse televisiezenders, het lijkt een grote onderlinge concurrentie voor de kijkcijfers. Laat je daarover niks wijs maken want daar gaat het helemaal niet om. Welke zenders er ook zijn, ze werken met elkaar samen en vormen een kartel. Er wordt een gekonkelfoesde strategie gehanteerd die voor elke zender goed uitpakt.

Je hoort er niemand over, maar het spelletje van de zenders zit goed georganiseerd in elkaar. Of het nu de publieke zender betreft, een Nederlandstalige Luxemburgse zender als RTL met alle onderdelen, of een Talpa zender, het lijkt een strijd om de kijker, maar eigenlijk heulen ze met elkaar.
Het bewijs is simpel. Wanneer je tijdens het kijken naar een willekeurige zender en een reclameblok krijgt dan kan je zappen wat je wilt, op andere zenders word je gelijktijdig met een reclameblok geconfronteerd. De zenders kunnen dit toeval noemen. Het is gewoon een kwestie van onderlinge afspraken. De concurrentie wordt beperkt door af te spreken om op het zelfde moment reclameblokken uit te zenden en daardoor elkaar de gelegenheid te geven allemaal geld te verdienen.

Voor de consument heeft zappen geen zin, deze vervalt daarbij van de ene reclame in de andere.

De autoriteit ‘Consument en Markt’ die zich tegen deze kartelvorming zou moeten inzetten, weet precies hoe het in elkaar zit maar doet er niets aan.

Geef een reactie

Vereiste velden zijn gemarkeerd met *. Deze gegevens worden NIET gepubliceerd.