NIEUW KAPSEL

Verhuisd naar een andere stad, de nieuwe flat ingericht en de buurt verkend. Door alle drukte geen tijd gehad voor de kapper. In het winkelcentrum waar ik de boodschappen doe en waar één keer per week markt is ben ik langs de drie kapsalons gelopen die bijna naast elkaar gevestigd zijn. Een blik door de deur, vreselijk druk. Ik was kennelijk niet uniek met het idee om naar de kapper te gaan.

Verwend als ik was in mijn vorige woonsituatie is bij geen van de drie zaken het maken van een afspraak mogelijk. Ik heb de openingstijden van alle drie bekeken en had een favoriet uit de keuze van de ‘Wie van de Drie’ kapsalons. Omdat bij mij geen schade kan worden aangericht (onlangs gescheiden en zeker niet op zoek naar een nieuwe relatie), ging mijn voorkeur uit naar de goedkoopste. Openingstijd 9.00 uur.

De volgende dag vroeg naar het winkelcentrum. Even voor 9.00 uur stond ik voor de deur. Kijk ik nog eens op het bord van de openingstijden zie ik 9.30 uur staan. Ik had me vergist maar had geen zin een half uur te wachten dus liep ik richting parkeerplaats langs de laatste kapsalon in de rij. Deze was al wel om 9.00 uur open.

Eerst nog twijfel, maar ik naar binnen en werd allervriendelijkst ontvangen door de op dat moment enig aanwezige kapster, leuke meid van ongeveer eind in de twintig. Geen rare gedachten hoor, het had mijn dochter kunnen zijn.

’s Morgens onder de douche mijn haar gewassen met de altijd bij Kruidvat 1+1 gratis aangekochte en dus ruim voorradige Elvive antiroos. Het is niet dat ik antiroos shampoo nodig heb, ik houd gewoon niet van onverwachte sneeuwbuien dus doe aan preventie.

Bij de kapster, wederom mijn haar laten wassen. Als vrijgezel heb je af en toe behoefte aan poezelige handjes over je bolletje.

Plaatsnemend op de kappersstoel en beleefd de aangeboden koffie/thee afgeslagen, komt de vraag over het kapsel. Ik was al zo lang niet meer naar de kapper geweest, dat er geen spoor was van de oorspronkelijke coupe. Dus mijn knipopdracht luidde: iets totaal anders voor mij, flink kort, oren vrij en vanaf de nek opgeschoren.

Gezien mijn leeftijd, die de kapster tien jaren in mijn voordeel inschatte, gaf ze het advies om niet drastisch maar rustig te beginnen met de lengte te minimaliseren. Als het mij niet zou bevallen kon zij alsnog een stapje verder gaan. Haren er aan plakken zou moeilijker zijn. Een gevatte opmerking waar we beiden hartelijk om hebben gelachen. Enfin, zij gaat op gedreven wijze aan het werk.

Nou ben ik eigenlijk niet het type dat op een kappersstoel zit te wachten op allerlei vragen die je dan als klant moet beantwoorden. Ik heb me laten vertellen dat deze methodiek als sociaal contact en klantvriendelijkheid in de kapperstudie wordt onderwezen, maar van mij hoeft dat niet. Ik ben meer van het type tijd is geld, niet lullen maar knippen. Deze ochtend was ik in een andere bui. Je bent immers in een nieuwe situatie komen wonen, doet nieuwe contacten op en dan moet je ook open staan voor aanpassing.

In mijn vorige woonsituatie, de kapster waar ik een afspraak mee kon maken, wist ik alles van dat mens. Een inmiddels oude vrijster, die ondanks haar aan mij gerichte adviezen over ‘lijnen’ en gevolgd dieet, na mijn laatste bezoek een nog dikkere kont had gekregen.

Oké, na beantwoording van de vragen van de kapster, greep ik de kans om haar vragen te stellen om het gesprek op gang te houden. Haar leeftijd had ik goed ingeschat, ze is 29. Ze woont nog thuis met een naar ik begreep aartsvervelend jonger broertje en wil daar graag weg. Ze staat al elf jaar bij een woningbouwvereniging ingeschreven en die heeft haar bericht dat ze volgend jaar wellicht kans maakt op een woning. Ondertussen meldt zich haar collega in de kapsalon, die eerst nog naar de Jumbo wil om koffie te kopen. Geeft ze de opdracht aan haar collega: Neem meteen drie pakken want dan krijg je een zegeltje voor messen-spaaractie. Ja, zegt ze tegen mij, ik doe aan alle spaaracties mee om aan mijn spulletjes te komen en die acties duren vaak tekort zodat je bij anderen moet gaan vragen.

 

In het bezit van voldoende keukenmessen heb ik bij de Jumbo tot nu toe alle zegeltjes geweigerd.

Bij het afnemen van de kappersponcho vraag ik: tot wanneer duurt die actie ? Tot en met september, is haar antwoord. Dan ga ik zegeltjes voor jou sparen.

 

Zij blij met mijn toezegging die ik 4-wekelijks ga invullen. Ik blij met mijn nieuwe kapsel en een goed gevoel. De drie Euro extra bij het afrekenen bovenop het tarief van die goedkope andere, neem ik voor lief.

 

 

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Vereiste velden zijn gemarkeerd met *. Deze gegevens worden NIET gepubliceerd.